Un museo vivo

Il proposito del Comune di Ortacesus e del Museo del Grano, sin dal suo primo giorno di vita, è stato principalmente quello di riportare alla luce la cultura contadina legata al grano, al lavoro dei campi e della casa, ma anche a tutte quelle manifestazioni che attraverso le parole, i gesti, la musica e la poesia, hanno da sempre caratterizzato la nostra terra.
Riportare alla luce  e rendere vivo il passato, quindi, rendendo vivo il Museo del grano.
I locali del Museo ben si prestano al progetto, e il successo, con circa 8000 visitatori in soli due anni e mezzo di vita, hanno pienamente dimostrato che la linea seguita dal Comune e dalla Società Su Corongiu, gestore della struttura, è quella giusta.
 
   ...Apustis mólliu, su trigu, si poniat ind’ una crobi e cun sa turra  si ghettát su mólliu in d’unu sadatzu a maglias largas chi fiat arrimau asuba de unu scedatzadori, chi serbiat  po ndi tirai su póddini po is puddas, custu si tzerriàt sadatzu po ‘ndi ogai su poddini.
Asuba de sa crobi abarrát  su scètti, chi fiat cumpostu de farra, símbua grussa, símbua fini e civraxeddu, totu ammesturau appari.
Apustis, si pigát  su sadatzu prus fini, po ‘ndi ogai sa símbua.  Sempri postu asuba de su scedatzadori, e scedatza, scedatza, innàntis e a palas e una girada in tundu, si sceberánt su civraxeddu e sa símbua de sa farra.
Agoa, su scètti, si passat ind’ una pobini po ddu spobinai e po ddu sceberai de su civraxeddu. Custu abarrát asuba de sa pobini e si ndi boddiat cun sa turra, asuba de sa pobini, abarrát sa símbua.
Sa símbua spobinada , perou, furiat ancora totu ammesturada appari, sa fini cun sa grussa.
Po dda sceberai, si imperát su cibiru de fenu,  e scedatzendi, sa símbua grussa abarrát asuba e sa finixedda, cussa chi si imperát po fai is coccois,  ndi cabát asuba.
Custu furiat s’urtimu traballu chi fadistis.

Museo del grano –Intervista a Vitalia Aresu

Le parole tornano vive. I gesti tornano vivi. Chi visita il Museo del grano ripercorre in una giornata, tutto il ciclo della lavorazione del grano, e di esso sarà parte attiva. E…

Una borta sceberau tottu, si podiat incarrerai a traballai su pani…

Con tutte le azioni ed i lavori ad esso legati…

Primu, primu si depiat preparai su frumentu chi fadistis de su scètti. Su frumentu, ddu fadistis de sa notti prima, poita si depiat axedai po ndi podi fai artziai su pani. 
Po fai su frumentu sardu, allogastis una bocittedda de pasta cun d’unu pagheddu de farra asuba, in d’unu cofineddu e si durát po totu sa cida. Sa notti prima de fai su pani, si pigát su frumentu e si scallát cun s’ácua callenti, apustis si fadiat unu impastu a sa mannaria de unu civraxeddu, mannu a segunda de su tanti de pani chi serbiat a fai. Sa dii apustis, prima de cummossai s’impastu, su frumentu si pretziat in duas partis. Sa primu metadi, si poniat in su scètti po fai su civraxu, s’atra metadi dda ponistis po fai su pani pesau (su coccoi). Una borta pretziu su frumentu incarrerastis  a traballai sa pasta po su coccoi, a intru de una  scivedda, de sighida ciuexistis in sa mesa da fai pani. Chi fistis medas féminas, apustis  sa primu manu, ponistis s’impastu totu impari e ddu fadistis arreposai (chi sa pasta fiat meda tostada, ddi donástis una manu de ácua po dda fai bessiri prus bianca). In su interis chi arreposát sa pasta po fai su coccoi, si traballát sa pasta giai cummossada cun su frumentu e sa símbua fini, po fai su civraxu. Apustis chi istis ciuettu su civraxu, ddu ponistis in d’una scivedda po ddu spongiai (po dd’ammoddiai cun s’ácua) e si lassát axedai. In su mentris chi su civraxu fiat axedendi, si ndi pesát su coccoi e si abetát chi fessat axedau custu puru. Su primu a s’axedai fiat su civraxu, apustis si axedát su coccoi. Agoa chi totus e is duus fiant axedaus, si alluiat sa linna in su forru, poita depiat éssi meda callenti po arriciri su pani.
Museo del grano –Intervista a Vitalia Aresu


I laboratori di panificazione proposti dal Museo del grano, compreso il rito della preparazione del livito madre, su framentu sardu, dell’accensione del forno, si svolgono tra il grande cortile e “s’ omu de su forru”. Oltre alla lavorazione del pane, si potrà vedere e partecipare anche ai lavori legati alla trasformazione della pasta tipica sarda: is malloreddus e sa fregua.
Ma la caratteristica dei laboratori didattici, è quella che riguarda la lavorazione de su pani pintau o su pani de sa coia:

…Po is coias, fadistis coccoeddus pitticcheddus totu froriggiaus e de totu is formas: a coru, a forma de líteras e cun medas frorixeddus de dónnia calidadi.
Po appiccai a su muru, fadistis puru is coccoeddus chentza frumentu, cun is nóminis de is isposus o cun frorixeddus, arrositeddas e follixeddas…

Museo del grano –Intervista a Vitalia Aresu

Con questi lavori, inseriti all’interno di un percorso particolare chiamato La via del Pane, ideato  in la collaborazione con i tecnici del Laore Sardegna, è intenzione del Museo del grano, di accompagnare e far conoscere ai visitatori, la strada di quel particolare fenomeno che riesce a trasformare il chicco del grano, in fragrante pane cesereccio. Per questo la visita parte proprio dai campi dove il grano viene coltivato, e prosegue poi in tutte quelle fasi in cui il grano viene trasformato in farina e semola, per arrivare poi, proprio alla realizzazione del pane.