Il proposito del Comune di Ortacesus e del
Museo del Grano, sin dal suo primo giorno di vita, è stato
principalmente quello di riportare alla luce la cultura contadina
legata al grano, al lavoro dei campi e della casa, ma anche a tutte
quelle manifestazioni che attraverso le parole, i gesti, la musica e la
poesia, hanno da sempre caratterizzato la nostra terra.
Riportare alla luce e rendere vivo il passato, quindi, rendendo vivo il Museo del grano.
I
locali del Museo ben si prestano al progetto, e il successo, con circa
8000 visitatori in soli due anni e mezzo di vita, hanno pienamente
dimostrato che la linea seguita dal Comune e dalla Società Su Corongiu,
gestore della struttura, è quella giusta.
...Apustis mólliu,
su trigu, si poniat ind’ una crobi e cun sa turra si ghettát su mólliu
in d’unu sadatzu a maglias largas chi fiat arrimau asuba de unu
scedatzadori, chi serbiat po ndi tirai su póddini po is puddas, custu
si tzerriàt sadatzu po ‘ndi ogai su poddini.
Asuba de sa crobi
abarrát su scètti, chi fiat cumpostu de farra, símbua grussa, símbua
fini e civraxeddu, totu ammesturau appari.
Apustis, si pigát su
sadatzu prus fini, po ‘ndi ogai sa símbua. Sempri postu asuba de su
scedatzadori, e scedatza, scedatza, innàntis e a palas e una girada in
tundu, si sceberánt su civraxeddu e sa símbua de sa farra.
Agoa, su
scètti, si passat ind’ una pobini po ddu spobinai e po ddu sceberai de
su civraxeddu. Custu abarrát asuba de sa pobini e si ndi boddiat cun sa
turra, asuba de sa pobini, abarrát sa símbua.
Sa símbua spobinada , perou, furiat ancora totu ammesturada appari, sa fini cun sa grussa.
Po
dda sceberai, si imperát su cibiru de fenu, e scedatzendi, sa símbua
grussa abarrát asuba e sa finixedda, cussa chi si imperát po fai is
coccois, ndi cabát asuba.
Custu furiat s’urtimu traballu chi fadistis.
Museo del grano –Intervista a Vitalia Aresu
Le
parole tornano vive. I gesti tornano vivi. Chi visita il Museo del
grano ripercorre in una giornata, tutto il ciclo della lavorazione del
grano, e di esso sarà parte attiva. E…
Una borta sceberau tottu, si podiat incarrerai a traballai su pani…
Con tutte le azioni ed i lavori ad esso legati…
Primu,
primu si depiat preparai su frumentu chi fadistis de su scètti. Su
frumentu, ddu fadistis de sa notti prima, poita si depiat axedai po ndi
podi fai artziai su pani.
Po fai su frumentu sardu, allogastis
una bocittedda de pasta cun d’unu pagheddu de farra asuba, in d’unu
cofineddu e si durát po totu sa cida. Sa notti prima de fai su pani, si
pigát su frumentu e si scallát cun s’ácua callenti, apustis si fadiat
unu impastu a sa mannaria de unu civraxeddu, mannu a segunda de su
tanti de pani chi serbiat a fai. Sa dii apustis, prima de cummossai
s’impastu, su frumentu si pretziat in duas partis. Sa primu metadi, si
poniat in su scètti po fai su civraxu, s’atra metadi dda ponistis po
fai su pani pesau (su coccoi). Una borta pretziu su frumentu
incarrerastis a traballai sa pasta po su coccoi, a intru de una
scivedda, de sighida ciuexistis in sa mesa da fai pani. Chi fistis
medas féminas, apustis sa primu manu, ponistis s’impastu totu impari e
ddu fadistis arreposai (chi sa pasta fiat meda tostada, ddi donástis
una manu de ácua po dda fai bessiri prus bianca). In su interis chi
arreposát sa pasta po fai su coccoi, si traballát sa pasta giai
cummossada cun su frumentu e sa símbua fini, po fai su civraxu. Apustis
chi istis ciuettu su civraxu, ddu ponistis in d’una scivedda po ddu
spongiai (po dd’ammoddiai cun s’ácua) e si lassát axedai. In su mentris
chi su civraxu fiat axedendi, si ndi pesát su coccoi e si abetát chi
fessat axedau custu puru. Su primu a s’axedai fiat su civraxu, apustis
si axedát su coccoi. Agoa chi totus e is duus fiant axedaus, si alluiat
sa linna in su forru, poita depiat éssi meda callenti po arriciri su
pani.
Museo del grano –Intervista a Vitalia Aresu
I
laboratori di panificazione proposti dal Museo del grano, compreso il
rito della preparazione del livito madre, su framentu sardu,
dell’accensione del forno, si svolgono tra il grande cortile e “s’ omu
de su forru”. Oltre alla lavorazione del pane, si potrà vedere e
partecipare anche ai lavori legati alla trasformazione della pasta
tipica sarda: is malloreddus e sa fregua.
Ma la caratteristica dei laboratori didattici, è quella che riguarda la lavorazione de su pani pintau o su pani de sa coia:
…Po
is coias, fadistis coccoeddus pitticcheddus totu froriggiaus e de totu
is formas: a coru, a forma de líteras e cun medas frorixeddus de dónnia
calidadi.
Po appiccai a su muru, fadistis puru is coccoeddus chentza
frumentu, cun is nóminis de is isposus o cun frorixeddus, arrositeddas
e follixeddas…
Museo del grano –Intervista a Vitalia Aresu
Con
questi lavori, inseriti all’interno di un percorso particolare chiamato
La via del Pane, ideato in la collaborazione con i tecnici del Laore
Sardegna, è intenzione del Museo del grano, di accompagnare e far
conoscere ai visitatori, la strada di quel particolare fenomeno che
riesce a trasformare il chicco del grano, in fragrante pane cesereccio.
Per questo la visita parte proprio dai campi dove il grano viene
coltivato, e prosegue poi in tutte quelle fasi in cui il grano viene
trasformato in farina e semola, per arrivare poi, proprio alla
realizzazione del pane.